نوشته شده توسط : رضا جورابلو

این غذاها را با هم نخورید

 

 

مصرف لبنیات با گوشت سفید (مرغ ،ماهی و...) مصرف تخم مرغ و ماهی به دلیل اختلاف در مزاج انسان‌ها، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند جزام (خوره)، فالج، نقرس، بواسیر، قولنج، درد دندان و امراض رطوبتی می‌شود.

به گفته وی مصرف سرکه و حلیم، مصرف لبنیات و ترشیجات باعث انجماد شیر در معده می‌شود، مصرف پنیر و ماست چکیده، پنیر و بادام، سرکه و عدس یا سرکه و ماش و سرکه و ماست، باعث لکه و پیسی در پوست صورت می‌شود.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: مصرف ماست و ترب، شیر برنج و سویق(آردگندم) که باعث قولنج و بروز نفخ در بدن می‌شود. مصرف انار و حلیم(هریسه) که باعث گرفتگی در مویرگ‌ها می‌شود. مصرف خربزه و عسل که باعث سنکوب شدن و سایر امراض می‌شود.

علوی عنوان کرد: مصرف خربزه و مویز یا خربزه و انبه نیز مناسب نیست، مصرف کله گوسفند و انگور به علت تشدید لزوجیت و بلغمیت (مزاج سرد و تر) ممنوع است و خوردن اغذیه گرم و سرد با هم، و همچنین خوردن غذاهایی که دارای طبیعت سرد هستند و در نهایت خوردن غذاهایی که دارای طبیعت گرم هستند و همچنین خوردن غذاهای نفخ آور به همراه اغذیه نفخ آور ممنوع است.

خوردن غذاهایی که بر روی غذاهای قبلی ممنوع است

وی گفت: خوردن سرکه بعد از برنج غذاهای نفخ آور، لزج ،گس، لطیف (ماهی ،شیر و هندوانه) و سنگین به ترتیب بر روی غذاهای نفخ آور، لزج ،گس ،لطیف وسنگین خورده شده مناسب نیست.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه آشامیدن آب سرد بعد از غذاهای گرم یا بعد از استحمام مفید نیست، افزود: آشامیدن آب سرد بعد از خوردن میوه‌ها به خصوص میوه‌های سرد مانند خربزه و هندوانه باعث تولید سم در بدن می‌شود.

علوی بیان کرد: آشامیدن آب گرم بعد از غذای شور، آشامیدن آب سرد هنگامی که معده خالی باشد مثلاً ناشتا، خوردن ترشی بعد از شیرینی، آشامیدن آب سرد بعد از ورزش و ریاضت و حرکات سنگین، خوردن خربزه و هندوانه بر روی آب گوشت و گوشت‌ها باعث سنگینی و بروز امراض متعدد می‌شود.

وی ادامه داد: آشامیدن آب سرد و بلافاصله خوابیدن، آشامیدن آب بلافاصله پس از صرف غذا به خصوص در سرد مزاج‌ها، آشامیدن آب در هنگام غذا خوردن، آشامیدن آب سرد بدون توقف احتمال آن را دارد که امراض متعددی رخ دهد، از آن جمله اگر سردی آن به قلب برسد به علت انطفاع حرارت غریزی احتمال سکته خواهد بود. همچنین، اگر به کبد برسد موجب بیماری استثقاء خواهد بود. اگر سردی آن به مغز برسد موجب استرخاء و سستی اعضا (ام اس) خواهد بود. و همچنین اگر سردی آن به آلات تنفس و صوتی برسد باعث اختلال در عملکرد اعضای مذکور خواهد شد



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا جورابلو

1.نمک تصفيه نشده (UNREFINED): مصرف اين نوع نمک به خاطر دارا بودن ناخالصي هاي خطرناک توصيه نميگردد. ناخالصي هاي نمک تصفيه نشده ميتواند شامل: جيوه، آرسنيک، فلور، کادميوم، سولفات کلسيم، منيزيوم، سنگ گچ و ساير فلزات سنگين باشد.

2.نمک تصفيه شده (REFINED): در اين نمک ناخالصي هاي نمک جدا ميشود. اين نمک حداقل از 95 درصد سديم کلرايد تشکيل يافته است.

3.نمک تصفيه شده و يد دار: مصرف اين نوع نمک توصيه ميگردد.

مواد تشکيل دهنده اين نوع نمک به قرار زير است:

- 95 درصد کلرايد سديم.

- عامل ضد کلوخه شدن (ANTICAKING AGENTS): مواد نمگيري ميباشند که با جذب رطوبت مانع به هم چسبيدن کريستالهاي نمک ميشوند. نظير کربنات کلسيم، کربنات منيزيوم و سديم سيليکا آلومينات. با اضافه کردن چند دانه برنج نپخته نيز ميتوانيد از به هم چسبيدن کريستالهاي نمک به يکديگر جلوگيري کنيد.

- قند معکوس (INVERT SUGAR): قند معکوس (ترکيب مساوي گلوکز و فروکتوز که از هيدروليز سوکروز تهيه ميشود) از تبخير يد و همچنين زرد شدن رنگ نمک هنگام مواجهه با نور خورشيد جلوگيري ميکند.

- يـد (IODINE): يد به شکل يديد پتاسيم (POTASSIUM IODIDE) و يا يدات پـتـاسـيـم (POTASSIUM IODATE) به نمک افزوده ميگردد.

نکته: يد بمنظور جلوگيري از توليد ناکافي هورمونهاي تيروئيد حائز اهميت است. عدم مـصرف يـد ايجاد هـايـپوتيروئيديسم (کم کاري غذه تيروئيد) ميکند، که باعث ايجاد گواتر (GOITRE)، کرتينيسم (CRETINISM) (عقب ماندگي توام با کوتولگي) و در بزرگسالان ايجاد ميکزدم (MYXEDEMA) ميکند.

نکته: در برخي از کشورها غير از يد، سديم فلورايد و يا پتاسيم فلورايد و همچنين فوليک اسيد نيز به نمکهاي خوراکي اضافه ميگردد.

فوايد مصرف نمک:

سديم و کلر دو جزء اصلي نمک خوراکي براي بقاي تمام موجودات زنده از جمله انسان ضروري ميباشد. سديم يک الکتروليت است مانند پتاسيم، کلسيم و سديم. مصرف نمک مانند چربي ها براي بدن ضروري ميباشد، اما مصرف بيش از نياز ميتواند براي بدن مضر باشد. کارکردهاي نمک خوراکي (سديم) در بدن:

1- تنظيم توازن اسيد و باز در بدن (PH).
2-تنظيم فشار خون.
3-انتقال پيامهاي عصبي.
4-انقباضات عضلاني.
5-کمک به حمل مواد غذايي به داخل سلولهاي بدن.
6-ترشح اسيد معده.
7-تعادل مايعات بدن.
8-تعادل الکتروليت هاي بدن.

نکته: عدم مصرف کافي نمک ميتواند به انقباضات شديد عضلاني، ريتم ضعيف قلب، مرگ ناگهاني، ايست قلبي و سرگيجه منجر گردد.



:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 دی 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا جورابلو

سنگ نمك،نمك شيلاتي(كراشري)،نمك نخودي،نمك مش 90،نمك مش 100،نمك مش 110 (نمك شكري)،نمك مش 120 و 130 (نمك صدفي)،نمك پودري (نمك نرم صنعتي)،نمك ميكس (از 0 ميلي متر تا 8 ميلي متر)

بهره برداري از بزرگترين معدن سنگ نمك خاورميانه

بسته بندي متنوع از 25 تا 1000 كيلويي

كمترين زمان، بالاترين كيفيت، مناسب ترين قيمت

همكاري جهت حمل تا بنادر و كليه نقاط مرزي، ترخيص و حمل تا مقصد (به ويژه حمل دريايي)

بيش از بيست سال سابقه صادرات نمك به بيش از بيست كشور در سرتاسر دنيا از جمله : بوليوي، سنگال، تركمنستان، تركيه، آذربايجان، عربستان، امارات متحده عربي، بحرين، عمان، قطر، كويت، عراق و ...

نساجي ها، دباغي ها، حفاري ها، اسيد سازي ها، سرم سازي ها، شهرداري ها، راه و ترابري ها، شيلات، تصفيه آب، كارخانجات توليد مواد آرايشي و بهداشتي و مواد شوينده، كارخانجات توليد مواد غذايي و غذاي آماده، كنسرو سازي ها، تنقلات، گند زدايي و ...

جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

09125207959-02188559731-02188559735-02188559743

دفترمرکزی: تهران - خ وزراء - کوچه ششم - پلاک 20 -واحد 5

کارخانه: گرمسار



:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا جورابلو

همه ما درباره زیان‌های نمک زیاد شنیده‌ایم اما خیلی از ما نمی‌دانیم مصرف حدود ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم (که در حدود یک قاشق چایخوری نمک طعام یافت می‌شود) در طول روز برای بدنمان ضروری است.

بدن ما برای تعادل آب و الکترولیت‌ها، حفظ قدرت عضله‌ها و عملکرد عصب‌هایش به حدود ٢٣٠٠ میلی گرم سدیم در طول روز نیاز دارد. پس تمام افراد، به جز آن‌ها که منع پزشکی دارند، باید روزانه یک قاشق چایخوری نمک مصرف کنند تا نیاز بدنشان به سدیم تامین شود. البته متاسفانه میزان مصرف نمک و سدیم دریافتی بیشتر مردم، خیلی بالاتر از این مقدار است زیرا آن ها فقط نمکی که مصرف می‌کنند، در نظر می‌گیرند در حالی که بسیاری از خوراکی‌ها دارای سدیم فراوان هستند.. می‌پرسید کدام یک؟ بهتر است ادامه همین مطلب را مطالعه کنید.

۱. غلات صبحانه‌

برخی از انواع غلات صبحانه که بیشتر ما آن ها را با نام کورن‌فلکس می‌شناسیم، حاوی سدیم هستند. اگر برچسب این محصولات را به دقت بخوانید، متوجه می‌شوید در هر یک فنجان از بعضی‌ از آنها حدود ۲۵۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد، بنابراین موقع خرید غلات صبحانه، حواستان را جمع کنید و انواع بدون سدیم آن ها را از قفسه بردارید.

۲. غذاهای فریزشده

بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید تا متوجه شوید که با یک وعده مصرف آن ها، چه مقدار سدیم دریافت خواهید کرد و این سدیم دریافتی را از حجم نمک مصرفی روزانه‌تان کم کنید. ضمن اینکه حتما باید برندهای مختلف غذاهای آماده را با یکدیگر مقایسه و آن ها که سدیم کمتری دارند، خریداری کنید

.

۳. آب سبزی‌ها

هریک فنجان آب انواع سبزی‌ها مانند آب گوجه‌فرنگی یا آب سبزی‌های ترکیبی که بیشتر برای پخت سوپ، استفاده می‌شود هم حاوی ۵۰۰- ۴۵۰ میلی‌گرم سدیم است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا می‌توانید از سبزی‌های تازه برای پخت غذا استفاده کنید و اگر مجبور به خرید این محصولات هستید، برندهایی را که سدیم کمتری دارند، انتخاب کنید.

بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید.

۴. کنسرو سبزیجات

شاید استفاده از نخودفرنگی، ذرت، هویج، قارچ، لوبیا و... کنسروشده، کاری بسیار ساده در زندگی‌های امروزی باشد اما بد نیست بدانید تمام موادغذایی کنسروی و حتی رب‌ها و سس‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی سدیم هستند. مثلا یک فنجان ذرت کنسروشده حدود ۷۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود یا کنسروهایی که عبارت «بدون نمک» یا «کم سدیم» روی آنها نوشته شده است، بخرید یا به جای استفاده مداوم از غذاهای کنسروی، کمی به سلامتتان اهمیت دهید و خودتان اقدام به خرید و پخت سبزی‌های تازه در منزل کنید. یادتان باشد که کنسرو برای شرایط سخت و بحرانی که امکان دسترسی به موادغذایی تازه وجود ندارد، تولید شده است.

۵. سوپ‌های حاضری

انواع سوپ‌های حاضری از سوپ جو و قارچ گرفته تا سوپ سبزیجات و گوجه‌فرنگی، همه و همه سرشار از نمک و سدیم هستند. نکته قابل تامل در مورد این محصولات، افزودن نمک هنگام طبخ نهایی به آنهاست که باعث می‌شود حجم سدیم دریافتی بدن در یک وعده غذایی، بسیار بالاتر از حد انتظار رود.

به همین دلیل باید به این ۳ توصیه درباره سوپ‌های حاضری توجه کنید تا میزان سدیم دریافتی بدنتان پس از مصرف آنها بالا نرود؛ اول، برچسب محصول را پیش از خرید بخوانید و انواعی که کمترین میزان نمک و سدیم را دارند، انتخاب کنید. دوم اینکه خودتان در منزل، کمی سبزی‌های تازه مانند قارچ، جعفری، گشنیز، گوجه‌فرنگی یا هویج به این سوپ‌ها اضافه کنید. سوم، به هیچ‌وجه داخل آنها نمک نریزید و برای بالا رفتن ارزش تغذیه‌ای‌شان در صورت تمایل به جای آب، آن‌ها را با شیر بجوشانید و آماده خوردن کنید.

۶. مغزها و دانه‌های بوداده

بیشتر ما ترجیح می‌دهیم به جای خرید یک پاکت ۲۵۰ گرمی از انواع مغز یا دانه‌های خام، یک پاکت کوچک‌تر و البته گران‌تر از انواع بوداده آنها را برای خود یا فرزندمان تهیه کنیم. این در حالی است که میزان نمک و سدیم مغزها و دانه‌های بوداده، بسیار بالاتر از نمک و سدیم موجود در انواع خام یا حتی تنوری آنهاست. به همین دلیل هیچ وقت خرید بادام یا بادام زمینی شور به انواع خام و تنوری (برشته) آنها برتری و اولویتی ندارد. مغزها و دانه‌های خام، می‌توانند برای بدنمان بسیار مفید باشند در صورتی که انواع شور آن‌ها، نه‌تنها فایده چند‌انی برایمان ندارند بلکه ممکن است مصرف مداومشان سلامتمان را هم به خطر بیندازند.

 



:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا جورابلو

اطلاعات اولیه

مهمترین دشمن مواد غذایی ما ، باکتریها هستند که پس از چند روز ، موجب ترش شدن و گندیدن و فاسد شدن آنها می‌گردند. تجربه نشان داده است که می‌توان مواد غذایی را بوسیله حرارت دادن و یا سرد کردن و یا خشک کردن و با نگهداشتن در ظروف سربسته و یا افزودن برخی از مواد شیمیایی به آنها در مقابل حمله باکتریها پایدار نمود. این عمل پایدار نمودن مواد غذایی را کنسرو کردن می‌گویند.

بوسیله کنسرو کردن ، ما می‌توانیم مواد غذایی که فقط در یک فصل سال موجود است، در تمام چهار فصل داشته باشیم و همچنین از دورترین نقاط دنیا مواد غذایی را وارد و یا به آنجا صادر کنیم.

سیر تحولی و رشد

در آمریکا از سال 1938 معمول شده است که برای کنسرو کردن پرتقال ، دی‌فنیل (که بصورت بلورهای بی‌رنگ می‌باشد) بکار می‌برند.

بعد از جنگ جهانی دوم ، خشک کردن بسیاری ار مواد غذایی برای ذخیره ، معمول و متداول شده است. مثلا شیر را بوسیله منافذ ریزی وارد محلی که باد گرم از آنجا می‌گذرد، می‌کنند تا آب آن بخار شود بعد بصورت گردی جمع می کنند و به‌عنوان شیر خشک در ظرف سربسته‌ای نگهداری می کنند.

از زمانهای قدیم ، روش حرارت دادن مواد غذایی نیز معمول بوده است. مثلا در سال 1898 ، مدت کوتاهی ، شیر را تا 103 درجه سانتی‌گراد حرارت دادند و سپس در یک ظرف در بسته‌ای نگهداری کردند، بطوری که هوا به داخل ظرف نمی‌رسید و پس از 27 سال ترکیب تغییری نکرده بود.

انواع روشهای کنسرو کردن

استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مناسب برای کنسرو کردن ، دارای خاصیت میکروب کشی هستند و یا اینکه مانع رشد میکروبها می‌شوند و در عین حال نیز سموم ناشی از این مواد برای بدن انسان ضرری ندارد. مهمترین این مواد عبارتند از: اسید استیک و اسید فرمیک و اسید لاکتیک و اسید بنزوئیک و … .

باکتریها در محیط اسیدی نمی‌توانند زندگی کنند. بهمین دلیل است که باکتریها بر سرکه و جوهر شیر و جوهر درد و جوهر مازو و نظیر اینها اثر نمی‌کنند و آنها را فاسد نمی‌کنند.

خشک کردن

باکتری‌ها در محیط خشک نمی‌توانند رشد و نمو کنند. زیرا که 85% بدن آنها از آب تشکیل شده است و فقط از مواد غذایی محلول می‌توانند استفاده نمایند. اگر مردم بخواهند خود مواد غذایی را خشک نکنند، می‌توانند بوسیله زدن نمک و یا قند زیاد به آن ، آنها را در مقابل میکروبها پایدار سازند. علت پایدار شدن این است که قند و نمک ، آب میوه و یا آب ، سایر مواد غذایی را بیرون می‌کشند و از این روست که میوه‌هایی که در محلول غلیظ قند می‌اندازیم، جمع می‌شوند.

دود دادن

معمولا مواد غذایی مانند گوشت را پس از نمک زدن ، دود می‌دهند تا پایدار گردد. در دود چوب درخت آلش و بلوط ، فنل و کرزل و اسید استیک و اسید فرمیک و آلیشد فرمیک و سایر مواد کشنده میکروبها موجودند که در موقع دود دادن ، آهسته داخل گوشت و سایر مواد غذایی می‌گردند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می‌کنند.

سرد کردن

در سرما همه نوع فعالیتهای حیاتی محدود می‌گردند. باکتری‌ها نیز در برودتهای زیاد نمی‌توانند رشد کنند. مهم این است که مواد غذایی را سریع سرد کنند، زیرا در این صورت تولید بلورهای کوچکی از یخ داخل آنها می‌شود و این بلورها مانع خرابی منسوج می‌شوند.

حرارت دادن

اگر مدت نیم ساعت جسمی را 60 تا 63 درجه حرارت دهند، اغلب میکروبهای آن مثل میکروب حصبه و اسهال خونی و حتی اغلب ، سل هم کشته می‌شوند. برخی از مایعات مثل شیر را می‌توان پاستوریزه نمود، یعنی کمتر از 100 درجه ، حرارت داد. بدین طریق تا حدی میکروبها کشته می‌شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1393 | نظرات ()